ZŠ a MŠ Křídlovická je centrem vzdělání, osobnostního rozvoje
a volnočasových aktivit pro žáky školy i širší veřejnost
- V naší škole učíme děti zodpovědnosti k sobě i k druhým, samostatnosti a spolupráci. Tyto principy jsou základem daltonského vyučování, jež je součástí naší školy od r. 1996. ZŠ a MŠ Křídlovická je členem Asociace českých daltonských škol a mezinárodní organizace Dalton International. Výuka je založena na týmové spolupráci všech pedagogů; praktické zkušenosti jsme čerpali v Nizozemí a Austrálii. Jsme také fakultní školou Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, jejímž studentům poskytujeme zázemí pro budoucí profesní přípravu. Vyučování probíhá v příjemné atmosféře podle vlastního Školního vzdělávacího programu Heuréka, ve škole vyučují zkušení pedagogové, z nichž mnozí jsou středoškolsky aprobovaní. Samozřejmostí je stálé další vzdělávání pedagogů. V současnosti na naší škole studuje přes 700 žáků, z nichž více než polovina do školy dojíždí ze vzdálenějších míst.
- Každému žákovi věnujeme individuální péči, poskytujeme mu možnost dosáhnout úspěchu. Vyučování probíhá tak, aby žáci získali pro život potřebné znalosti, dovednosti a návyky, schopnosti řešit životní situace i chuť se dále vzdělávat. Žáky vedeme k týmové práci, řešení problémových úloh, tvorbě vlastních projektů, práci s informacemi, důraz klademe na osobnostní a sociální výchovu, sebeúctu i ochotu jiným pomoci. Věnujeme se vzdělávání dětí mimořádně nadaných i dětí se specifickými poruchami učení. K hodnocení žáků využíváme elektronickou žákovskou knížku. Naším stálým přáním a cílem je, aby děti chodily do školy rády a měly pozitivní vztah ke svým pedagogům a spolužákům.
- Ve všech vyučovaných předmětech klademe důraz na kvalitní vzdělání, rozvoj myšlení, tvořivosti astudijních návyků. Od 1. ročníku se žáci učí anglickému jazyku, od 7. ročníku také německému či ruskému jazyku. Ve výuce českého jazyka i ostatních předmětů věnujeme pozornost rozvoji čtenářské gramotnosti, tedy porozumění nejrůznějším textům a sdělením, s nimiž se žáci setkají v běžném životě. Všestranně podporujeme čtenářství, žákům je k dispozici studovna školy se školní knihovnou. Osobnostní a sociální výchova (tzv. domeček) je zavedena jako předmět v 6.–9. ročníku, etická výchova v 9. ročníku; tehdy se žáci seznamují také s dnes tolik potřebnými základy finanční gramotnosti a jsou vedeni k zodpovědné volbě budoucího povolání. Studium na naší škole ukončují žáci 9. ročníku tradičními absolventskými projekty, v nichž prokazují své schopnosti pracovat s informacemi, vhodně prezentovat svou práci a kultivovaně vystupovat.
- Řešení oborových soutěží, olympiád a účast žáků na nejrůznějších soutěžích je na naší škole samozřejmostí, naši žáci v nich dosahují výborných výsledků. Organizujeme okresní kolo Matematické olympiády pro 5. ročník a okresní kolo Pythagoriády pro 5. ročník. Objektivní pohled na úroveň vlastního vzdělávání umožňuje všem žákům pravidelné testování SCIO, v němž naše škola dlouhodobě vykazuje nadprůměrnou úspěšnost.
- Již od roku 1976 mohou žáci na II. stupni naší školy kromě standardních tříd studovat ve třídách s rozšířenou výukou matematiky, přírodovědných předmětů a informatiky. Studium v těchto třídách odpovídá nižším ročníkům víceletých gymnázií; výuce matematiky, přírodovědných předmětů a informatiky je přidělena vyšší časová dotace. Informatika je vyučována ve dvou moderně vybavených učebnách. V rámci výuky žáci každoročně absolvují matematicko-přírodovědné soustředění. Absolventi těchto tříd dosahují vynikajících výsledků v nejrůznějších soutěžích a olympiádách a úspěšně pokračují ve studiu na výběrových gymnáziích a středních školách. Ve školním roce 2018/2019 studují žáci na II. stupni v těchto třídách s rozšířenou výukou: VI.C, VII.C, VIII.C, IX.C.
- V průběhu školního roku připravujeme pro žáky mnohé zajímavé soutěže, součástí vyučování jsou také vlastivědné zájezdy, školy v přírodě, lyžařské kurzy, projektové dny (např. environmentální Den Země, sportovní Olympijský den, jazykový projekt Edison a další) či celoškolní Vánoční jarmark, jehož výtěžek je věnován na charitativní účely. Pro žáky II. stupně pořádáme jazykové zájezdy do Velké Británie a Rakouska. Pravidelně navštěvujeme divadelní představení, výchovné koncerty a využíváme další vhodné vzdělávací pořady. Podporujeme partnerství tříd I. a II. stupně naší školy a dobré vzájemné vztahy mezi žáky.
- Dětem ve vzdělávání pomáhají týdenní plány učiva a žákovské portfolio. Učí je zorganizovat si svoji práci tak, aby včas splnily zadané úkoly včetně přípravy na zkoušení a písemné práce. Součástí týdenních plánů je i zhodnocení vykonané práce. Tím se děti učí vlastní sebereflexi a jsou motivovány ke zlepšování se. Dostupnost týdenních plánů na webových stránkách školy umožňuje rodičům přehled o probíraném učivu a dětem nepřítomným ve vyučování možnost aktivně pracovat doma.
- Na životě školy se významnou měrou podílí Žákovská rada, v níž pracují zástupci jednotlivých tříd 5.–9. ročníku a pod vedením pedagogů organizují zajímavé školní aktivity a sběrové akce. Žáci II. stupně úspěšně vydávají vlastní školní časopis Pegas.
- Klademe velký důraz na dobrou vzájemnou komunikaci s rodiči a zákonnými zástupci žáků, s nimiž úzce spolupracujeme. Kromě pravidelných Dnů otevřených dveří, třídních schůzek, hovorových a konzultačních hodin pro ně připravujeme tzv. Rodičovské kavárny – neformální setkání k otázkám a tématům, na něž chtějí znát odpověď. Na dění ve škole se aktivně podílí rodičovská organizace Křídlo, jejímiž členy se mohou stát všichni rodiče a zákonní zástupci žáků.
- Dlouhodobě spolupracujeme s Mensou ČR, při škole pracuje Klub dětí a jejich rodičů.
- V nelehkých životních situacích pomáhají žákům a jejich rodičům výchovná poradkyně, školní psycholožka, speciální pedagogové a další pracovníci školního poradenského pracoviště.
- Součástí školy je školní družina, která ve školní dny pečuje o děti od 6 do 17 hodin a nabízí jim mnoho tvořivých a zážitkových aktivit.
- Ve školní jídelně mají žáci možnost výběru ze tří chutných jídel, je zajištěna diabetická či bezlepková dieta.
- Ve volném čase mohou žáci navštěvovat zájmové kroužky probíhající přímo ve škole.
- Naše škola se nachází v centru Brna v blízkosti haly Rondo. Sídlí v krásné nově zrekonstruované funkcionalistické budově navržené architekty Bohuslavem Fuksem a Josefem Poláškem ve dvacátých a třicátých letech minulého století. Výbornou dopravní dostupnost zajišťují linky MHD: tramvaje č. 1 a 2 – zastávky Hybešova nebo Václavská, tramvaj č. 8 a autobusy č. 44, 60, 61, 84 – zastávka Křídlovická.
VÝROČNÍ ZPRÁVA 2018/2019
VÝROČNÍ ZPRÁVA 2017/2018